En blogg mest om naturfoto

Den varma hösten

I år har vi en mycket varm höst. Det har varit runt 10 grader en ganska lång tid nu, skönt tycker jag som inte trivs så bra i snö och kyla.

En av dom sista morgnarna med frost var den 21 oktober. Men det kommer säkert mera….

Ett av mina favoritmotiv under den vackra hösten är bokskogen.

Vi har inga stora bokskogar men denna nere på Torö gillar jag.

Här från en annan bokskog som finns vid Fituna.

Denna bild är även den från Fituna, tagen någon vecka senare.

Nu finns det nästan inget grönt kvar förutom mossan på stenen.

En sista bokbild.

Denna från Ulriksdals vackra slottspark.

En bild till från Ulriksdal.

Denna park återvänder jag till några gånger varje år.

Både för parkens skull och för den fina handelsträdgården och inte minst för det goda fikat!

Vatten är alltid ett intressant motiv. Detta lilla vattenfall finns även det vid Ulriksdal.

När vågorna bryter in mot stranden På Torö kan det se ut så här …..

eller så här.

Denna bild tycker jag mera liknar moln, även om vågornas dån när dom bryter in är det som finns på min näthinna.

Det har varit ett fuktigt väder under några veckor.

Spindlarna håller i gång fortfarande och bygger sina nät.

Detta fina mönster finns på röksvampen. Jag hade inte upptäckt det förrän jag böjde mig ner och kröp riktigt nära…..

En sista bild från en fin morgon vid havet på Fitunas marker.

6 svar

  1. Dimmor och dis, höstens färger – bilderna är så vackra! Och mönstret på svampar och annat man upptäcker, när man går riktigt nära öppnar en ny fotovärld.

    november 3, 2011 kl. 19:55

  2. Tack Ulla.
    Hösten är även den en fin årstid med sina vackra färger och allt är inte längre bara grönt (på bilder är det mer spännande med variation).
    Dom spännande formerna som man kan upptäcka i naturen är spännande.

    Åke

    november 3, 2011 kl. 23:12

  3. Din fråga om macrobilden: Jag använde objektiv Canon MP-E 65 mm som förstorar upp till 5 gånger, köksbord, trådutlösare och en dödligt stilla fluga.
    Har dessutom beskurit bilden.

    november 4, 2011 kl. 11:47

    • Hej
      Det objektivet verkar intressant, har läst om det men aldrig haft möjlighet att prova. Du har i alla fall visat att det är ett objektiv med stora möjligheter till bra bilder. Ett flugan var ”dödligt stilla” underlättar skärpeinställningen 🙂

      november 4, 2011 kl. 17:29

  4. Vackta bilder med mycket gult 🙂 vattnet fångar du verkligen bra i dina bilder /Suss

    november 12, 2011 kl. 21:38

    • Kul Suss att du gillar mina bilder!

      I år verkar höstfärgerna gått ovanligt mycket i gult, det har kanske med den varma hösten att göra. Vatten är alltid ett intressant motiv, går att göra mycket av oavsett om det är en strid fors, en vindstilla sjö eller stora vågor på ett blåsigt hav.

      Åke

      november 16, 2011 kl. 08:03

Lämna en kommentar