En blogg mest om naturfoto

Vinterdag på Torö.

I måndags var jag nere på Torö. Jag var ute på Ören hela dagen.

Jag kom dit vid 8.15 och åkte hemåt vid 15.15. Jag kom altså lite före soluppgången och åkte lite efter solnedgången.

Det ät en fantastisk plats med vackra vyer och massor av fågel. Stora flockar av knipa och vigg ligger på vattnet och när någon av örnarna kommer så lyfter stora flockar för att komma tillbaka lite senare. Jag såg havsörn minst tio gånger under dagen, både i luften och sittande på något av skären utanför. Storskrake och storskarv finns där också. I tallskogen var det ganska gott om kungsfågel. Både knölsvan och sångsvan fanns i vattnet. Solnedgången var av den röda sorten med ett häftigt färgspel.

På morgonen var det en ljusstrimma vid horisonten, annars var det mulet med några snöbyar.

Det var fortfarande så mörkt att fyrarnas sken syntes.

Vid tolvtiden kom solen fram en stund. Det var mycket fågel i luften, mest vigg.

Detta gäng kom in rakt över mig.

Vid tretiden var det dags för solen att lämna mig för denna dag.

Det blev en vacker solnedgång.

När jag var på väg tillbaka till bilen var det så här fint när jag vände mig om.

Det blev sista bilden på denna fina dag. Mycket fågel och en fantastisk natur.

Hela dagen träffade jag bara fyra personer som kom fram för en kort pratstund innan dom gick vidare.

4 svar

  1. Håller med om att det är vackert, särskilt vid solnedgång. Jag har precis summerat vilka fåglar jag sett här i trädgården – t.ex. gråsparv, pilfink, skata, kråka, ja typ. Håller mig nog till blommor och blader, de sitter i alla fall stilla medan man fotograferar.

    God fortsättning! /Ulla Laiho

    december 29, 2010 kl. 19:30

    • Hej Ulla och God Fortsättning.
      På sätt och vis kanske blommor och blader är lättare att göra bilder av.
      Jag gillar blommor jag med, det är svårt att hitta några ute så här års bara. 🙂 Den som väntar på något gott…..
      Vid ditt fågelbord har du dom för årstiden typiska. Det kommer nog några till om du håller koll. 🙂

      Åke

      december 29, 2010 kl. 21:39

  2. Vackra bilder på min ära!

    🙂 Lasse

    januari 4, 2011 kl. 00:37

  3. Tack Lasse!
    Det är inte många dagar med lite fint fotoljus vi haft här under julhelgen, detta var en av dom få.

    Åke

    januari 4, 2011 kl. 21:39

Lämna en kommentar